Vanaf 2 mei zijn er weer fysieke kerkdiensten voor 30 personen.
Ook zijn alle diensten te volgen via Kerkdienst gemist.
Kerkdienst live / Kerkdienst gemist

….. en nog eens 40 dagen! (of eigenlijk 50)

Het lijkt wel of er weer eens iets is uitgelekt uit het Catshuis, voordat er een persconferentie zal worden gegeven. ‘Nog eens 40 dagen!’ De aangekondigde versoepelingen gaan niet door! Of de bestaande maatregelen worden maar weer eens verlengd. Om de verwachtingen te temperen en het chagrijn voor te zijn, wordt alvast bekend gemaakt waar we ons op hebben in te stellen. Deze nieuwe 40 dagen gaan niet over coronamaatregelen. Ze hebben alles te maken met het nieuwe leven van en na Pasen. Of anders gezegd: toen Jezus werd opgewekt uit de dood, brak er een nieuwe tijd aan. En die nieuwe 40 dagen hebben te maken met de overgang naar die nieuwe tijd. Bij de evangelist Lucas lezen we in zijn tweede boek (Handelingen) dit: ‘Na zijn lijden en dood heeft hij (Jezus) hun herhaaldelijk bewezen dat hij leefde; gedurende veertig dagen is hij in hun midden verschenen en sprak hij met hen over het koninkrijk van God. Toen hij eens bij hen was, droeg hij hen op: ’Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan…..’

 

Die nieuwe veertig dagen zijn anders dan de eerste 40. Die eerste 40 dagen hebben we als kerk achteraf bedacht om toe te leven naar kruis en opstanding, Goede Vrijdag en Pasen. Die nieuwe veertig zijn historisch gebeurd. Jezus heeft nog 40 dagen met zijn leerlingen opgetrokken om hen voor te bereiden op zijn ‘afscheid’ of eigenlijk om hen te laten wennen dat hij ‘anders aanwezig zou zijn’. Jezus is verschillende malen verschenen, niet alleen aan de elf apostelen, maar ook aan anderen. Zo heeft zijn (half)broer Jacobus hem als Opgestane ontmoet en is toen (pas) tot geloof gekomen. Ook verscheen Jezus wel aan meerdere mensen tegelijk, soms wel aan meer dan 500! Maar altijd op een manier dat mensen hem niet onmiddellijk herkenden aan zijn uiterlijk. Toch was hij onmiskenbaar aanwezig door zijn manier van doen en zijn persoonlijkheid. Johannes zegt er dit over: ‘Geen van de leerlingen durfde hem te vragen wie hij was, ze begrepen dat hij de Heer was.’

 

Je zou kunnen zeggen dat Jezus hen hielp om afscheid te nemen van zijn uiterlijke verschijning om hen te laten wennen aan zijn persoonlijke aanwezigheid op een nieuwe manier. Jezus gaf zijn leerlingen veertig dagen om hen voor te bereiden op Gods Geest, die zou komen. Zoals ze nu Jezus meemaakten, maar dan anders – zo zouden ze door de Geest opnieuw Jezus ervaren – maar dan anders. Deze veertig dagen zijn dus bedoeld om na zijn opstanding niet over te gaan naar de orde van de dag, maar voorbereid te zijn op de orde van Gods Koninkrijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Jezus deze veertig dagen tijd gebruikte om hen zoveel mogelijk mee te geven over Gods Koninkrijk. Dit had hij in heel zijn leven al gedaan, maar juist in deze 40 dagen gaat het erom de nieuwe dimensie van Gods Rijk te laten indalen: om niet de dingen van de dag je leven te laten bepalen, maar de thema’s van Gods Koninkrijk.

 

Juist hierom is Gods Geest nodig. Om afgestemd te zijn op Gods Rijk en om als Jezus te leven vanuit Gods Rijk is de Geest van God nodig. Jezus stelde in die 40 dagen zijn nieuwe leven en overwinning op de dood present. En daarmee zijn manier van leven in verbondenheid met de Vader, leven door de Geest. Waarmee Hij hen en ons wil zeggen dat deze levensstijl niet alleen voor Jezus is bedoeld maar juist ook voor zijn volgelingen. Mochten ze dat nog niet hebben begrepen voor zijn opstanding dan is deze overgangstijd van 40 dagen het moment om dit mee te krijgen! En dan nog eens 10 dagen (dus stiekem 50 dagen) waarin de leerlingen konden laten weten in verwachting en voorbede of zij zelf dit nieuwe leven ook wilden. Zo gingen zij op weg naar Pinksteren. En zo mogen ook wij ons openen voor Gods Rijk. Deze 40 dagen zijn geen verlenging van het bestaande, maar een verandering naar wat gaat komen…op weg naar Pinksteren!

 

Gert van Herk, predikant

Radio 350

Uitzendingen
De volgende uitzendingen die de werkgroep Kerkradio 350 Holten verzorgt, staan gepland voor 30 mei en 20 juni. De rechtstreekse uitzending van de – online – kerkdiensten komt op 30 mei vanuit de Kandelaar en op 20 juni vanuit de Dorpskerk.

 

De uitzendingen zijn van 9.00 tot 12.00 uur, met daarin om 9.30 uur de rechtstreekse kerkdienst en van 11.00 tot 12.00 uur het verzoekprogramma.
Verzoekjes
Aan de onderstaande contactpersonen kunt u telefonisch verzoekjes doorgeven:
Dini Oonk, 0548 - 36 30 62
Bert Tromop, 0548 - 36 20 63.
Alle kerkelijke uitzendingen op Radio 350
  • 25 apr. Kerkradio 350 Holten, vanuit de Dorpskerk
  • 02 mei Protestantse Gemeente ‘Open Hof’, Rijssen
  • 09 mei Non stop gewijde muziek
  • 16 mei Non stop gewijde muziek
  • 23 mei Non stop gewijde muziek
  • 30 mei Kerkradio 350 Holten, vanuit de Kandelaar
Ontvangst
Radio 350 is te ontvangen via de ether op de FM-band, op de frequentie 92.3 MHz. Verder via de kabel van Ziggo op kanaal 923 en via glasvezel KPN op kanaal 1054 en Tele2 via menu Lokale R-TV.
Kerkradio Algemeen
Indien u graag een aansluiting op de kerkradio wilt hebben, of als er problemen zijn met de bestaande aansluiting, dan kunnen zij die aangesloten zijn op het kerkradionet van de Dorpskerk contact opnemen met Jannie Oolbekkink, tel. 0548 – 36 21 65 of 06 – 17 54 70 45 en wie aangesloten is op het kerkradionet van de Kandelaar kan met Johan Bosschers, tel. 0548 – 36 23 86.